Motorwagen van de Belgische spoorwegen

Dieselhydraulische motorstellen

Type: 670 (653.1)

Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 1966.
Niet bewaard.

Algemeenheden: MW670.04


Bij de bouw 15/05/1941 27/01/1948 09/08/1961 Opmerking
653.11 670.01 670.01 670.01 Gesloopt 1965
653.12 670.02 670.02 670.02 Koprijtuig vernield door bombardement
653.13 670.03 1 koprijtuig en het middenrijtuig op 05/01/1946 vernield bij een brand in Zaventem.
653.14 670.04 670.04 670.04 Gesloopt in 1966
653.15 670.05 671.01 670.03 Gesloopt in 1966
653.16 670.06 670.06 670.06 Gesloopt in 1966
 
Bouwjaar
Oorspronkelijke nummering
Nummering vanaf 1946
Effectief
Asindeling
Aslast

Massa vol rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1939
653.01 - 653.06
670.01 - 670.06

6
B'2'2'2'2'B'
As 1en2:16t;As 3en4:10,9t; As 5,6,7en8:13t; As 9en10:10,8t;
As 11en12:15,8t
159ton
138,5ton
134,8ton
3,7ton
19,5ton
1ton
2 x 441kW (5,51kW/ton)
140km/h
125m
1200km
1800liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kasten
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
59900mm
2x 21350mm; middenkast: 17200mm
-mm
2 x 17375mm; middenkast:17200mm
Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm
2050mm
1305mm
4145mm
Drijfwielen:970mm; loopwielen:1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer La Brugeoise & Nicaise & Delcuve
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
62
10
72
2e klasse
157
30
187
Maximum toelaatbaar
219
40
259
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motoren
2 x Maybach
G06
4 takt overvoed met blaasturbo Brown Boveri met overvoeding.
Mechanisch direct ( centraal)
door snelheidsregeling
elektrisch starter
2 x 441kW
1400t/min
12 / in V
160 mm
200 mm
200 bar
7,9 Kg/cm²
9,3 m/sec
3577Nm
2300 kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
Overbrenging
Bouwer
Type
JM Voith
T45MZ
Werking:
- Hydro dynamische versnellingsbak met 4 koppelomvormers en 3 snelheidsregimes mat automatische werking.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks
Keerkoppeling:
- Door middel van conische tandwielen op elke motoras
Koppeling met de motorassen:
- Door cardanassen en richtingswisselaar op de assen
Bediening:
- Elektro pneumatisch
Remming:
- Directe rem Westinghouse met variabel vermogen voorzien van machinistenkraan WS, gecombineerd met automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remschoenen op de wielbanden
Verwarming:
- Door middel van een Westinghouse airconditioner met autonome gasoliebrander op ieder rijtuig.
Verluchting:
- Door een Westinghouse airconditioner.
Inzet:
- Voornamelijk op de lijn 50 Brussel-Brugge-Oostende
Opmerkingen:
- De 670.05 werd in 1948 omgebouwd in 671.01. De Carels motoren werden vervangen door Maybach motoren.
- In 1961 werd hij voorzien van nieuwe Maybach motoren en vernummerd naar 670.03
- Met de 3 rijtuigen gerecupereerd van de 653.02 & 653.13 werd in mei 1946 de 670.02 herbouwd.